RADHUSHYENAN

Kärvt
Ni vet den där Klarna-reklamen där allting går så fantastiskt smidigt? Allt är följsamt, lent, friktionsfritt... ja, SMOOTH... Det är Snoop Dogg och Afghanhundar och annat.... Visst minns ni den?
Jag kan säga att där Klarna starkt promotar sin alltigenom smidiga kundupplevelse ställer sig en annan part i den helt motsatta ringhörnan. 
Jag funderade en stund i eftermiddags på vad motsatsen till smooth skulle kunna vara och fann att i just det här exemplet är nog KÄRV ett lämpligt ordval. 
 För kärv är sannerligen dagens upplevelse. 
 I förmiddags tog jag slutligen tag i en sån där grej som man länge tänkt göra men som av någon anledning alltid halkar neråt i prioriteringslistan. Att boka till hos min husläkare på Vårdcentralen. Inte för att något akut eller superallvarligt har hänt. Utan för att mina rastlösa ben återigen börjar driva mig till vansinne och att dunderpillren jag tar för att slippa mina kroppsliga tourettes börjar bli aningens verkningslösa.
Jag ska försöka återge händelseförloppet så gott jag bara förmår.
 Jag ringde vid 10-tiden och möttes av en sån där talsvarsröst som bad mig välja bland ett antal mer eller mindre lockande alternativ. Valde att bli uppringd av sköterska för att boka läkartid. Datorrösten meddelade att jag skulle bli uppringd ca kl. 14.30 på eftermiddagen.
 Klockan 16-ish ringde en trevlig sköterska. Ja, hon var faktiskt trevlig och jag inser att det högst troligt inte är hennes fel att allting sedan spårade ur....Jag förklarade mitt ärende, att mina symptom har förvärrats och att jag behöver träffa en läkare för att diskutera lämpliga åtgärder. 
 
"Okej, så det är inte ett återbesök, utan ett besök på grund av förvärrade symptom?" sammanfattade sköterskan min förklaring.
"Ja, precis"
"Okej, jag har en tid nu på torsdag morgon hos din husläkare. Vill du boka den? Det är den enda lediga tiden den här veckan"
"Nja, tyvärr passar det inte, jag har ett möte då som jag inte kan avboka. Men, det är ju inte akut, så jag bokar gärna en tid längre fram." svarar jag tillmötesgående.
"Nja, vid besök som beror på ny skada eller förvärrade symptom måste vi erbjuda en tid inom tre dagar från det att patienten hör av sig. Så jag kan inte boka nån tid längre fram än på torsdag."
"Men, den tiden du erbjöd passar verkligen inte.... och om jag anser att det inte är akut? Jag väntar gärna på en tid, jag kan vänta ett par veckor, det är okej".
"Nej, det enda vi kan boka så långt fram är återbesök. Och tyvärr är alla de tiderna redan bokade. Vid förvärrade symptom, som i ditt fall, måste vi erbjuda en tid inom tre dagar."
 
Här var jag tvungen att sätta mig ner, ta ett djupt andetag och försöka få tankarna att hinna ikapp.
 
"Så" frågade jag "hur ska jag göra nu?"
"Ja, du får helt enkelt ringa igen på måndag morgon (alltså en vecka senare) och prova. Jag ser att din husläkare har en ledig tid på tisdag förmiddag som du kan boka då. Men ring så tidigt du kan, för tiderna bokas upp fort."
"Okej, men jag kan inte boka den tisdagstiden redan nu?"
"Nej, eftersom ditt besök beror på förvärrade symptom kan vi inte boka en tid längre fram än om tre dagar."
 KÄRVT ändå?